z-factor
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Prosjekt Øl-kjøler

Go down

Prosjekt Øl-kjøler Empty Prosjekt Øl-kjøler

Post by Stian Wed Oct 08, 2014 7:39 pm

Hvorfor ikke?

Jeg hørte snakk om peltier element på skolen, noe som gjorde meg svær nysgjerrig, det viste seg at elementene var og finne veldig billig på ebay: http://goo.gl/1ztGCH  til 9 kroner/stykk
(dog man vet ikke kvaliteten på dette pirat)

Jeg tenkte hvorfor ikke, man finner vell alltids et prosjekt man kan få benyttet disse på, og bestilte 5. Riktig nok fant jeg et prosjekt ganske raskt, Ølkjøler it is cheers

Tanken er da og dreie ei "hylse som skal romme en 0.5 liter ølboks, denne hylsen skal bli kjølt ned ved hjelp av peltierene. For og styre hele rukklet er planen å benytte Arduino Uno, da jeg fant en god del
informasjon om hvordan man skal koble, samt kode for styring. I det lange løp er målet og bygge eget styrekort som skal gjemmes i en liten elektronikk boks sammen med resten av ledningene. Siden dette i første omgang bare er en grov prototype/proof of consept vill det ikke bli lagt så alt for stor vekt på selve utseende, men ved en senere tid kan det hende man skal optimalisere design.

Siden man nå er Ingeniør er litt utregninger på sin plass  

Q = m c ΔT          
ΔT = 22-18
m = 500
c = 4,1813

Dette gir ca 37631 joule energi som skal transporteres bort fra ølboksen. Et element er på 60 watt, 5 stykk blir 300 watt, ved optimal kjøring skal man vell klar å kjøl ned på 2 min flatt.
Tar man med aluminiumen i hylsa i beregninga vill det ta ca 30 sec

Målet på 1 minutt nedkjøling er nok litt langt unna, men med optimalisering av design og muligens litt fler peltierer er det ikke umulig What a Face

Prosjekt Øl-kjøler Peltierarduino
Her er konsept bilde på hvordan man skal få koblet opp Arduinoen

Status så langt


Fikk tak i Alurør med ytterdiameter ø 80 (Stor tak til Lorentzen Hydr. som donerte dette til en god sak!) noe som er mer en nok til en stakkars ølboks som forøvrig bare har en diameter på 66 mm. det har vist seg at ølbokser har en svært varierende diameter på noen tiendedeler, noe som jeg har en mistanke om at kan gi problemer.

Prosjekt Øl-kjøler Woop11
Her er en konseptskisse over hvordan jeg så for meg kjøleren, men det har allerede blitt gjort en del endringer i designet.

Det hadde vært smart å ha en fullstendig skisse med arbeidstegninger, men dette har jeg da valgt og gå bortfra santa santa

Prosjekt Øl-kjøler 2014-110
Kappetid!

Prosjekt Øl-kjøler 2014-111

Prosjekt Øl-kjøler 2014-112
SEXY!

Prosjekt Øl-kjøler 2014-113
5/5 hater og dreie innvendig med dårlig verktøy geek

Prosjekt Øl-kjøler 2014-114
Litt sandpapir så ble det bra!

Prosjekt Øl-kjøler 2014-115
Fresing av spor hvor peltier elementet skal festes.

Prosjekt Øl-kjøler 2014-116
Alt for lenge siden sist jeg brukte fres, men med litt øvelse blir man vell en mester tilslutt pirat

Prosjekt Øl-kjøler 2014-117
Dreite og et "lokk" som skal stå i bunnen av hylsa, hullet er slik at ikke boksen skal sette seg fast om det oppstår vakum.
hvordan lokket skal festes er enda uvisst, det står foreløbig mellom sveis og lim.

Prosjekt Øl-kjøler 2014-118
Begynner og få en fetish for dreide deler!! Very Happy

Prosjekt Øl-kjøler 2014-119

Prosjekt Øl-kjøler 2014-120
Passer neeeesten. Må nok fintune freseskillsene, fram til de er 100% må man vell ta fatt fila Razz

Det var litt bilder fra så langt jeg er kommet nå, blir nok litt stille med her fram til eksamensperioden er ferdig, men skal prøve så godt jeg kan og kjøre jevnlige oppdateringer på status (massemase bilder) og litt planer og tanker rundt hva jeg skal gjøre videre. Er veldig åpent for innspill og kritikk, så er bare og fyre løs!  

Stian OUT cheers
Stian
Stian
Admin

Posts : 6
Join date : 2014-10-08
Age : 33

https://z-factor.norwegianforum.net

Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum